GeoStruiners

Weekendje Veluwen

Begin van de week kwam ons idee tot leven, het zou ontzettend mooi weer moeten worden het aankomend weekend. De kampeerkriebels moeten eindelijk maar eens gekrabd worden, dus het plan was er om er lekker op uit te trekken.

Vrijdag 6 april
We namen vrijdagmiddag vanaf 12 uur vrij, Alex zocht de camping uit en boekte en ik ging al wat spullen verzamelen. Vrijdagmiddag stonden we helemaal klaar om te gaan. Tent met spullen achterin, fietsen achterop en de hond op de achterbank.
De rit erheen ging lekker. Beetje druk en beetje file, maar met ruim 1,5 uur waren we ter plaatse. Camping Reeëndal nabij Loenen.

Wat een leuke camping! Heel klein met een receptie die je geen receptie kunt noemen. We werden vriendelijk te woord gestaan door de camping eigenaar. Hij had voor ons een mooie plek bedacht op het caravan veld. Grote plek met vlakbij het watertappunt. We konden gelijk aan de slag. Binnen een half uurtje hadden we ons tentje staan, slaapplek ingericht en konden we nog even aan de wandel.

Immers moesten we op verkenning, want morgen staat dauwtrappen op ons programma. Later in de avond kwam de eigenaar nog langs met routekaarten, een heel verhaal eromheen en een uitleg over hoe de douches werken. Echt zo’n enorme uitleg, dat ik er zelfs tegenop zag om gebruik te gaan maken van deze douches 😉
Het avondeten was vanavond aardappelpartjes met kip stukjes, lekker makkelijk. Koken deden we deels in de achterbak van de auto, we hadden er een mini keukentje van gemaakt.

Dat is nog eens kamperen!! ‘s avonds waren we zo moe dat we al heel vroeg op bed lagen. Morgen staat dauwtrappen op het menu, dus we moeten goed uitgerust zijn.

Zaterdag 7 april
Dauwtrappen… hadden we tegen elkaar gezegd maar niet tegen ons bed. In hemelsnaam, waar waren we aan begonnen. Ten eerste was het verschrikkelijk koud vannacht!! Zelfs Alex had het koud. Ik in lange pyjama met een extra fleecedeken heb het niet warm gehad. Helemaal niet toen het zonnetje begon op te komen. Tegen elkaar aan liggen, niets hielp. Ook ons luchtbed was veel te zacht geworden door de kou. Maar ja, je gaat zo’n ding ook niet midden in de nacht oppompen met zo’n motor. De hele camping staat op z’n kop!! We deden het er dus maar mee. Maar regelmatig waren we wakker, ook om 5 uur, maar toen was het nog donker. Om 6 uur ook nog, dus half 7 gingen we eruit. Als 2 ongewassen met de haren in de lucht early birds gingen we op pad, op zoek naar wild.

Ik moet zeggen, de nacht waren we snel vergeten. Ondanks dat er geen dauw was en ook geen wild, hebben we ontzettend genoten. Helemaal alleen liepen we daar in het bos genietend van de frisse natuur. Echt geweldig! Onderweg kwamen we zelfs nog 2 mummy slaapzakken tegen van 2 personen die in de open lucht lagen te slapen. Hoe dapper is dat! Ook was er midden in het bos een wctje voor dit soort kampeerders.

Onderweg kwamen we ook een ereveld tegen op onze route, vanaf de buitenkant konden we zien dat er graven lagen. We besloten om deze morgen te doen zonder hond, het leek ons erg interessant. Na 2,5 uur lopen kwamen we om half 10 op de camping aan. Het was nog muis stil en hier en daar waren er kampeerders langzaam aan het ontwaken. Nu was het tijd voor een bak koffie en lekker even chillen in het vroege zonnetje. We moesten weer opladen voor de fietstocht die op de planning stond. Ik ging lekker een boekje lezen, Alex ging de route voorbereiden. Het werd een route van 22 kilometer over bospaden, MTB parcours en hier en daar wat asfalt. Van te voren moesten eerst wat brandstof tot ons nemen, broodjes ei.

Daar gingen we dan, op onze nieuwe fietsen met SPD klik pedalen. Best spannend, we hadden pas één keer geoefend afgelopen donderdag. Dat heeft ons wel een koprol gekost… ik kukelde om op een hellinkje en kon niet op tijd loskomen en Alex vergat gewoon dat hij vast zat… Maar vandaag ging het goed en was zelfs super lekker. Op de “moeilijke” stukken liet ik één voet los maar later hoefde dat ook niet meer. Op terrein is het zelfs super lekker fietsen, je fiets gaat gewoon altijd met je mee. Er vielen ook een hoop geocaches te scoren onderweg, helemaal mooi om de SPD pedalen te oefenen.

Klik op de afbeelding hieronder voor details:

Eenmaal weer terug bij de tent was het wel even klaar voor vandaag. Lekker douchen (overigens niet zo ingewikkeld als de eigenaar deed voorkomen), lekker genieten van het avondzonnetje en een hapje eten. Het koelde buiten wel snel af, dus redelijk vlot zaten we met ons drietjes al in ons tentje met de benzinelamp aan. Het werd lekker warm in de tent. De bedoeling was om nog wat te laptoppen en te lezen, maar hebben we maar gedaan vanachter onze oogleden. Om half 10 waren we het zat en zijn lekker gaan pitten.

Zondag 8 april
Ook vannacht was het weer behoorlijk koud. Alex dit keer ook met een shirtje extra aan en de slaapzak tot onze oren dicht geritst. Het luchtbed deze keer wat harder gepompt, de nacht was beter dan gisteren. Om 9 uur werden wakker, mooie tijd om eruit te gaan. Vandaag zouden we het iets rustiger aan doen. Met de hond hoefde we niet heel ver, een uurtje was genoeg voor haar. De vermoeidheid van gisteren zaten nog in haar pootjes. Na de wandeling wilde we naar het Ereveld Loenen, een erebegraafplaats met oorlogsslachtoffers midden in het bos. Ieder slachtoffer heeft een eenvoudige steen met naam en datum.

Een mooie plek, en ook heel mooi geregeld. Je kon een printje maken uit het apparaat met een route. Een app was te downloaden voor meer informatie tijdens de route. In eerste instantie vond ik het wel aardig om er overheen te lopen. Veel stenen met slachtoffers uit de 2e wereldoorlog en diverse monumenten.

Soms oude personen en soms jonger en vanzelfsprekend liggen zij er al de nodige jaren. Op internet konden we aan de hand van het grafnummer de naam opzoeken. Gek idee dat er soms een verhaal tevoorschijn kwam. Maar ineens kwamen we op een stukje waar VN militairen liggen, vrij recent dus. De laatste in de rij was in 2015 overleden. Hier stonden veel bloemen en beeldjes en er stond een foto bij. Ook deze ging ik opzoeken op internet en dan krijgt zo’n begraafplaats ineens een geheel andere wending. De persoon was 26 jaar oud geworden, had hobbies en en deed fanatiek aan sport. De familie had een verhaal geschreven bij zijn linkje op internet. Ik denk dat ik het best mag delen, onder de foto het linkje.

Linkje naar oorlogsgravenstichting

Dat deed me wel ineens iets, daar werd ik toch wel even stil van. Dan is het ineens geen geschiedenis maar orde van de dag. Gek idee hoor…

We waren blij dat we zijn gaan kijken, daarna gingen we weer op naar ons tentje. Er stond wederom een fietstocht op het programma. Na gegeten te hebben zijn we op pad gegaan. Deze keer een uurtje. Zoals ik het altijd noem, we hadden best “looie poten”. En daarna moesten we de tent afbreken, dus een uur was genoeg. Het werd gewoon een lekker ritje doortrappen over asfalt en door de bossen. Super mooi weer, 20 graden.
Klik op de afbeelding hieronder voor meer details:

Daarna zat het er echt op, we moesten afbreken. Alle spullen in de auto, 3 ventielen van de tent losmaken en laten zakken die handel. Op naar huis. Helaas, want het was weer lekker, maar er liggen nog een hoop van dit soort weekenden in het verschiet. En het idee van een warm bed vannacht was ook wel heel lekker. Thuis besloten we om lekker pizza te bestellen.